Artikel 1 - Tillämpningsområde:
Dessa allmänna villkor för användning (nedan “GTC”) är tillämpliga på varje beställning som Kunden gör hos Greenmood.
Valet av produkter och tillhörande priser framgår av Orderformuläret. Om inte annat uttryckligen avstås, undertecknas och anges på Orderformuläret, utesluter de allmänna villkoren alla andra allmänna och/eller särskilda villkor från Kunden. Genom att underteckna Beställningsformuläret bekräftar Kundens representant att han/hon har de nödvändiga behörigheterna och befogenheterna för att på ett giltigt sätt binda den juridiska person som han/hon representerar.
Artikel 2 - Avtalets tillkomst:
Kunden förklarar att han/hon är behörig att ingå avtal enligt lagen i det land där han/hon befinner sig och intygar att hans/hennes identitets- och kontaktuppgifter är korrekta. Greenmood ansvarar inte för fel som beror på att Kunden lämnat felaktiga uppgifter. Beställningen är bindande för Greenmood först efter bekräftelse via e-post. Erbjudande från Greenmood gäller under en period om 15 dagar från det att det skickats till Kunden. Efter denna period garanterar Greenmood inte det pris som fastställts i Greenmood, så länge priset inte har betalats i sin helhet.
Kunden förklarar att han/hon är behörig att ingå avtal enligt lagen i det land där han/hon befinner sig och intygar att hans/hennes identitet och kontaktuppgifter är korrekta. Greenmood ansvarar inte för fel som beror på att Kunden lämnat felaktiga uppgifter. Beställningen är bindande för Greenmood först efter bekräftelse via e-post. Erbjudande från Greenmood gäller under en period om 15 dagar från det att det skickats till Kunden. Efter denna period garanterar Greenmood inte det pris som fastställts i Greenmood, så länge priset inte har betalats i sin helhet.
Artikel 3 - Leverans:
Greenmood åtar sig att göra sitt yttersta för att säkerställa att leveransen sker inom de tidsfrister som anges i avtalet. Eventuell försening av leveransen ska inte ge upphov till skadestånd, gottgörelse eller påföljder som ska betalas av Greenmood. Leveranstiderna anges endast som en indikation och utan garanti. Denna artikel gäller för försäljning av Greenmood-produkter samt för specifika tjänster såsom skapande av en grön vägg, installation av en avdelare eller installation av en personlig logotyp.
Artikel 4 - Pris - Fakturering - Betalning:
Varje underlåtenhet att betala på förfallodagen kommer automatiskt, utan föregående meddelande, att medföra en förseningsränta på 1% per månad fram till dagen för full betalning, utöver en fast ökning av 15% av de obetalda beloppen, som skadestånd, med ett minimum på 100 €. I händelse av att Greenmood är ansvarig gentemot köparen för skadestånd av någon anledning, ska dessa begränsas till ersättning för den skada som köparen vederbörligen lidit, utan att överstiga 5% av priset på varorna.
Artikel 5- Garanti:
5.1 Klausul som gäller för professionella kunder
Med undantag för dolda fel måste alla anspråk som rör de levererade varorna, vid äventyr av ogiltighet, skickas till oss med rekommenderat brev inom åtta dagar efter mottagandet.
5.2 Klausul som gäller för konsumentkunder
Kunden bekräftar att han har blivit korrekt informerad om kvaliteten, bruksanvisningen och eventuella specifika egenskaper hos de varor som köpts och, om inte annat skriftligen avtalats av båda parter, bekräftar att dessa varor inte är avsedda för en användning som strider mot produktens syfte. Vid leverans av nya varor och med undantag för dolda fel, måste varje brist på överensstämmelse som finns vid tidpunkten för leveransen av varorna och som inträffar inom två år efter denna leverans, under straff för ogiltighet, meddelas oss med rekommenderat brev senast inom två månader från den dag då kunden märkte felet eller inom två månader från den dag då han borde ha känt till det. Vid leverans av begagnade varor och med undantag för dolda fel, måste varje brist på överensstämmelse som finns vid tidpunkten för leveransen av varorna och som uppträder inom ett år efter denna leverans, vid straff för ogiltighet, meddelas oss med rekommenderat brev senast inom två månader från den dag då kunden märkte felet eller inom två månader från den dag då han borde ha varit medveten om det.
Bristande överensstämmelse som påtalas av kunden inom de tidsfrister och på det sätt som anges i denna artikel ska ge upphov till, enligt vårt gottfinnande, reparation av de defekta varorna eller utbyte av dem. Om reparation eller utbyte är omöjligt eller oproportionerligt ska vi erbjuda en lämplig prisreduktion eller utbyte mot en artikel som överensstämmer med kraven.
5.3 Gemensamma avsättningar
Om inte annat avtalats skall Greenmood aldrig utföra spaljering av klätterväxter, vattning, beskärning av växter, ogräsrensning, underhåll & skötsel och annan nödvändig skötsel och tillsyn efter försäljningen eller arbetet. Detta underhåll åligger Kunden, som förklarar sig vara vederbörligen informerad om de underhållsmetoder som gäller för vissa produkter. Kunden informeras om att produkterna, på grund av sin vegetabiliska natur, kan avge en särskild växtlukt. Denna lukt kan under inga omständigheter utgöra något fel på produkten, vilket kunden är fullt informerad om.
Artikel 6 - Personuppgifter:
Var och en av parterna åtar sig att följa den lagstiftning som är tillämplig på skyddet av personuppgifter och särskilt det europeiska direktivet 95/46/EG om skydd för enskilda personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter eller någon annan förordning som kan komma att ersätta det. Kunden garanterar Greenmood att denne är informerad om hur nämnda personuppgifter kommer att användas. I detta avseende garanterar Kunden Greenmood mot varje regress, klagomål eller anspråk från en fysisk person vars personuppgifter återges eller hostas via Greenmoods webbplats. Greenmood ska vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder så att behandlingen uppfyller kraven i den belgiska lagstiftningen om skydd av personuppgifter för att göra det möjligt för berörda personer att utöva sina rättigheter.
Greenmood kommer endast att behandla personuppgifter efter dokumenterad instruktion från den personuppgiftsansvarige.
Artikel 7 - Tvister:
Alla beställningar som görs enligt dessa villkor omfattas av belgisk lag, med uteslutande av all annan lag. I händelse av tvist som rör tolkning, ingående, genomförande, uppsägning av avtalet eller i samband med det, ska de fransktalande domstolarna i Bryssel, Belgien, ha exklusiv behörighet.













